Compendium of Instructions

General Administration Department

 

Compendium Volume-1 (2001-2010)
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Index विषय सूची
Chapter 1 नियुक्ति
Chapter 2 अनुकम्पा
Chapter 3 दैनिक वेतनभोगी सम्बन्धी
Chapter 4 कर्मचारी चयन आयोग सम्बन्धी
Chapter 5 लोक सेवा आयोग सम्बन्धी
Chapter 6 आचार नियमावली सम्बन्धी
Chapter 7 वार्षिक गोपनीय अभियुक्तियाँ
Chapter 8 पद्सृजन संबंधी
Chapter 9 अनुशासनिक कारवाई
Chapter 10 वरीयता निर्धारण
Chapter 11 स्थानांतरण /पदस्थापन
Chapter 12 प्रोन्नति
Compendium Volume-2 (2001-2010)
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Index विषय सूची
Chapter 1 भारतीय प्रशासनिक सेवा
Chapter 2 बिहार प्रशासनिक सेवा
Chapter 3 बिहार न्यायिक सेवा
Chapter 4 संवर्ग अधिनियम/नियमावली/विनियमावली
Chapter 5 जिला पुनर्गठन सम्बन्धी
Chapter 6 यौन उत्पीड़न पर रोक
Chapter 7 बिहार राज्य निर्वाचन प्राधिकार
Chapter 8 आरक्षण
  आरक्षण (427-496)
  आरक्षण (497-590)
Chapter 9 विविध परिपत्र
Chapter 10 छपते-छपते

 

Compendium Volume-1 (1979-2000)
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Index विषय सूची
Chapter 1 नियुक्ति (1-58)
  नियुक्ति (59-144)
  नियुक्ति (145-210)
Chapter 2 स्थानांतरण/पदस्थापन
Chapter 3 प्रोन्नति
Chapter 4 संवर्ग अधिनियम/नियमावली
Chapter 5 पद्सृजन/पदावधि विस्तार/स्थायीकरण
Chapter 6 परीक्ष्यमान अवधि/विभागीय परीक्षा/संपुष्टि
Chapter 7 सेवानिवृत्ति/ सेवानिवृत्ति लाभ
Chapter 8 गोपनीय अभ्युक्तियों का अभिलेखन
Chapter 9 अनुशासनिक कारवाई
Chapter 10 न्यायालयों के आदेशों पर कारवाई
Compendium Volume-2 (1979-2000)
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Index विषय सूची
Chapter 1 आरक्षण (1-50) | आरक्षण (51-116)
  आरक्षण (117-172) | आरक्षण (173-242)
  आरक्षण (243-338)
  आरक्षण (339-442)
Chapter 2 जिला पुनर्गठन संबंधी
Chapter 3 भारतीय प्रशासनिक सेवा (469-516)
  भारतीय प्रशासनिक सेवा (517-584)
  भारतीय प्रशासनिक सेवा (585-640)
  भारतीय प्रशासनिक सेवा (641-706)
Chapter 4 विविध (709-746)
  विविध (747-808)
  विविध (809-854)

 

Compendium Volume-1 (Upto August 1978)
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Index विषय सूची
Chapter 1 वार्षिक गोपनीय अभियुक्तियाँ
  वार्षिक गोपनीय अभियुक्तियाँ (39-106)
Chapter 2 Abolition of Domicile Certificate
Chapter 3 Compulsory retirement of Govt. Servants under Rule 74(A) of the Bihar Service Code
Chapter 4 Compulsory retirement of Govt. Servants under Rule 74(B) of the Bihar Service Code
Chapter 5 Concessions to Ex-Service Men
Chapter 6 Correction (of Date of Birth, etc.) in Service Record
Chapter 7 Crossing of E/B & Grant of Increment
Chapter 8 Departmental Examination of Secretariat Assistants
Chapter 9 Departmental Proceedings
Chapter 10 Duties and Functions of Officers/Delegation of Powers
  Duties and Functions of Officers/Delegation of Powers (238-297)
Chapter 11 Fixation of Seniority
Chapter 12 Forwarding of Applications for Posts
Chapter 13 Freedom Fighters
Chapter 14 Govt. Servants Conduct Rules
Chapter 15 Govt. Service and Posts-Classification etc.
Chapter 16 Permission for attending Colleges, etc.
Chapter 17 Promotion
Chapter 18 Recruitment and Retirement Age of Govt. Servants
Chapter 19 Recruitment to Class-III Posts in Mufassil Offices
Chapter 20 Recruitment to Gazetted Posts
Chapter 21(A) Recruitment to Posts of Assistant
Chapter 21(B) Recruitment to Posts of P.A.
Chapter 21(C) Recruitment to Posts of Typist
Chapter 22 Recruitment to Class-IV Posts
Compendium Volume-2 (Upto August 1978)
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Index विषय सूची
Chapter 23 RELATION BETWEEN OFFICERS AND MEMBERS OF PARLIAMENT/STATE LEGISLATURE: Arrest, Detention of MPs, MLAs, MLCs -- Assembly & Council Questions, etc.
Chapter 24 Relaxation of Rules in cases of exceptional hardship
Chapter 25 Resettlement/Rehabilitation
Chapter 26A SC/ST - Reservation in Govt. Services (619-648)
  SC/ST - Reservation in Govt. Services (649-696)
  SC/ST - Reservation in Govt. Services (697-734)
  SC/ST - Reservation in Govt. Services (735-802)
Chapter 26B SC/ST - Fixation of Kalavadhi for Promotion
Chapter 27 Strike: Counting of period of
Chapter 28 Submission of Petitions, Memorials, Representations etc.
Chapter 29 Temporary Posts and Employee
Chapter 30 Transfer, Posting, etc.
Chapter 31 Verification of Character and Antecedents

 

Organisation & Management Compendium
I General: The Need of Compendium
II Reports and Returns
1. Quarterly, Monthly and Weekly Arrear Lists regarding Pending files and Receipts
2. Table of Cases
3. Review of Pending Anti-Corruption Cases, Govt. of India’s Letters, Parliament and Council questions.
4. Timely Publication and Annual Administrative Reports.
5. Arrear Lists and their Utility.
6. Inspection of Offices.
7. अस्थाई पदों तथा अस्थाई सहायकों इत्यादि को स्थाई करने के सम्बन्ध में सरकारी नीति का अनुपालन.
8. मंत्रीमंडल सचिवालय तथा संगठन एवं पद्धति प्रशाखा में विभिन्न विभागों से प्राप्त होनेवाले रिपोर्ट्स तथा रिटर्न्स.
9. तीन महीने से अधिक अवधि से विभाग की दूसरे विभागो में लंबित संचिकाओं की सूची. (त्रैमासिक).
10. निलम्बित पदाधिकारियों का विवरण.
11. निलंबित पदाधिकारियों/कर्मचारियों को पुनः नियुक्त करना.
III Organisation & Management Cell
1. About O&M Cell.
2. Hints for Guidance of O&M Cell.
3. Activising O&M Cell.
IV Amalgamation Scheme
1. Amalgamated Offices.
2. Scales of pay and principles to be followed in amalgamating the cadres of the offices of Department of Government and those of heads of Department.
3. Principles on Promotion of Ministerial Officers to Gazetted Post.
4. A committee of Secretaries to government on a Combined Gradation Lists of Ministerial Officers in amalgamated departments of the Secretariat.
5. Bifurcation of the D.I.G’s offices and the Offices of the Conservator of Forest.
V Disposal of Cases
1. Setting apart a day or part of a day in a month for Clearance of Arrear.
2. सरकारी विभागों एवं कार्यालयों में सुधार लाने के लिए अनुदेश.
3. Inter Departmental References and Procedure for their Examination.
4. Summary of Facts to be prepared in complicated and long drawn out cases.
5. Procedure for discussion between two Officers of the Secretariat.
6. Important Communication from the Govt. of India.
7. Monthly Meeting of the Under-Secretary in a dept. with Section Heads (now Section Officers) in the Department.
8. Expeditious Disposal of Pension Cases.
9. त्रिदिवसीय नियम का अनुपालन.
10. केंद्रीय सरकार के मंत्रियों के पदों का दो दिनों में उत्तर देने के सम्बन्ध में.
11. सचिवालय अनुदेश के अध्याय 6 के नियम 6.1(2) (घ) एवं 6.50 का अनुपालन.
12. संचिकाओं का गठन एवं संचिकाओं का अन्तर्विभागीय निर्देशीकरण.
13. मुख्य सचिव से प्राप्त अर्ध-सरकारी पत्रों का निष्पादन.
14. एक ही विषय पर विभिन्न विभागों से पत्राचार.
15. राज्य सार्वजनिक क्षेत्र उपक्रमों को दिये जाने वाले सरकारी निदेश.
16. टिप्पणी, अधिसूचना आदि में पदाधिकारी के हस्ताक्षर के नीचे हस्ताक्षरी के नाम का अंकन.
VI Sanction of Staff
1. Procedure for obtaining Sanction for creation of new posts in the Secretariat.
2. Fixation of revised standards for Assistants in the secretariat and offices of the Heads of Departments.
3. Directions for Economy and Rationalization of Staffing in Government Offices.
VII Attendance
1. Late Attendance in office by Ministerial Officers in the Secretariat.
2. कार्यालय उपस्थिति में समय की पाबंदी.
3. सचिवालय एवं सम्बद्ध कार्यालयों में पदाधिकारियों की उपस्थिति.
4. राजपत्रित/अराजपत्रित पदाधिकारियों द्धारा बिना आवेदन के अनुपस्थित या विलंब से उपस्थित होने के सम्बन्ध में.
5. सचिवालय एवं सम्बद्ध कार्यालयों में पदाधिकारियों/कर्मचारियों की उपस्थिति की साप्ताहिक आकस्मिक जाँच.
6. आपातकालीन स्थिति की समाप्ति के परिप्रेक्ष्य में कार्यालय कार्यकाल का पुनरीक्षण.
Organisation & Management Compendium
VIII Lunch Hour
1. Lunch Hour for the Ministerial Officers of the Secretariat.
IX Casual Leave
1. Grant of Casual Leave to Registrar in Unamalgamated Department and in the Heads of Departments.
2. आकस्मिक अवकाश की अवधि.
X Training
1. Training Scheme for New Recruits to the Secretariat Ministerial Cadre.
2. Attendance of New Recruits to the Secretariat Ministerial Service at the Secretariat Training Class.
3. Training of Secretariat Staff.
4. Training of Lower Division Secretariat Examination passed candidates, their Pay and T.A. during training at Patna.
5. विभागों में पदस्थापित परीक्ष्यमाण निम्नवर्गीय सहायकों का प्रथम चरण प्रशिक्षण.
XI Legislature
1. Standing Order on the Procedure for Dealing with Questions tabled in the Legislature.
2. Instructions for dealing with business relating to the Legislature.
XII Peons
1. Recruitment of Peons.
2. जमादार, आदेशपाल एवं चपरासियों की कर्तव्य सूची.
3. दफ्तरियों की कर्तव्य सूची.
4. Duties of Orderlies, Drivers and Stenographers in Muffasil Offices.
XIII
1. चरित्र पुस्तियों में वार्षिक अभियुक्तियों का अद्यतन विवरण.
2. सचिवालयों के गैर एकीकृत विभागों में पदस्थापित अनुसचिवीय पदाधिकारियों एवं उनसे प्रोन्नति पाकर निबन्धक स्तर तक के पदाधिकारियों के कार्यों एवं आचरण के सम्बन्ध में वार्षिक गोपनीय अभियुक्तियों के अभिलेखन की प्रकिया.
XIV
1. सचिवालय के प्रशाखा प्रधानों एवं उसी वेतनमान के समकक्ष अनुसचिवीय पदों को राजपत्रित बनाना और फलस्वरूप विभिन्न पदों का नया नामकरण.
2. प्रशाखा पदाधिकारी का कर्त्तव्य निर्धारण.
XV Stensil
1. Use of Stensil.
XVI Typist
1. Standard for Hindi Typist.
2. Inter-Seniority of Typists, etc. in Amalgamated Departments.
XVII Records and Files
1. Records and Files of the Dept. of Secretariat should be treated as Confidential Document.
2. Spare copies of important Circulars and Orders.
3. Instructions regarding Control on Movement of Files.
4. गोपनीयता की रक्षा.
5. अभिलेखों का संग्रहण तथा अनुक्रमण का अभियान.
XVIII
1. सचिवालय सहायक विभागीय परीक्षा.
2. सचिवालय में सहायकों के पदों एवं सहायकों का स्थायीकरण.
XIX
1. अतिरेक/छटनीग्रस्त सरकारी सेवकों (तेनुघाट सहित) का नियोजन.
2. तेनुघाट बाँध प्रमंडल के अतिरेक कर्मचारियों का समायोजन.
3. विभिन्न निगमों/समितियों में तेनुघाट बाँध योजना के अतिरेक कर्मचारियों का समायोजन.
4. तेनुघाट योजना के अतिरेक कार्यभारित कर्मचारियों का वेतन भुगतान.
XX
1. पदाधिकारियों के साथ साक्षात्कार.
1. बिहार पदों एवं सेवाओं की रिक्तियों में आरक्षण अधिनियम 2002 के आलोक में सभी सरकारी तथा सभी अर्द्ध-सरकारी सेवाओं में सीधी नियुक्ति एवं प्रोन्नति में आरक्षण के संबंध में रोस्टर की व्यवस्था.

 


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